9 months in LWS

Salam, 

Yup, its 9 months sudah saya bekerja di firm landscape Lineworks and Space. Sedar tak sedar, dalam busy tak busy, baru perasan da 9 bulan. Alhamdulillah. Kerja tak berapa berat and kalau berat pun sekali sekala je. At least balik on time. Kadang-kadang je balik lambat. And since tak de keje beberapa hari ni, bos bagi pulak balik pukul 5.30. heaven tak? 



Dulu gua masa sekolah, selalu berangan nak keje macam dalam drama tv tu. Pakai office wear. Makan sedap2, ramai staff. Selalu masuk meeting. Ternyata semua tu palsu dan pentipu. nama pun drama kan. Kerja nya berlakon. reality dunia landscape ni tak macam dalam tv. huk2. Tapi gua redha. Allah mesti de sebab kenapa tempatkan gua dalam bidang Landscape Architecture ni walaupun gua tak berapa 'ngam' dengan pokok.HuuuuuuuT__T



So balik cerita company gua. Company ni company baru. Kebetulan masa apply job, dipanggil interview. Sebenarnya gua masa apply pun main tekan send je resume and application. tak sangka dapat. 


Klik sini untuk ke Lineworks and Space


Teringat masa 1st time interview. Masa tu masih kerja kat bandar botanic, Klang, jadi draughtperson kat Architect firm. Gaji dia bagi 1k je. Sedih. -_-. Hari Sabtu kene kerja gak. Halfday jela. Pastu dapat email suh datang interview kat Putra Height. Excited bukan main sebab nak sangat dapat kerja dalam bidang Landscape sebab kawan-kawan semua dapat da. Gua je tak dapat lagi.



Masa pergi interview, cik Rok temankan. Memang jauh. ikut kesas, masuk seafield, keluar  Elite, exit masuk Putra Height. Tapi masa tu fikir nak kerja je. Masuk2 je, ada dua orang lelaki interview. Yup, dua-dua tu big bos company. Kene speaking. Macam biasa, gua speaking dengan penuh yakin dan berterabur. Biasala, anak kampung, suh belajar malas.-_-, tu yang English tak past2.-_-



Masa interview tu, company ni special sikit, dia minta design satu park. 1st time pegi interview kene design. Diorg tya nak 2 jam atau 1 jam? gua cakap nak 1 jam je sebab fikir cik Rok tunggu kat bawah. (tak suka buat orang tunggu). So dengan butter paper dan contour line saja, gua kene design satu park. Dia kata nak tukar contour line pun tak pe. K fine. Rasa nak nangis sebab bila fikir contour line je, teringat subjek construction en Abu. Phew..ngeri.-_-



Tapi alhamdulillah. Dapat design walaupun merepek. Conteng sana sini, buat ala2 park macam standard diploma. Sib bek sebenarnya dia nak tengok gua faham baca contour line ke tidak. Memang pening pun contour line dengan levelling lagi. peh..selama praktikal dulu tak pernah pikir pun pasal contour line. men bedal je.-_-



Alhamdulillah...lepas beberapa hari dapat job ni. N terus quit yang kat bandar botanic. N alhamdulillah lagi, highway SKVE kat telok panglima garang bukak dua bulan kemudian. So exit terus saujana putra n kuar kat Elite, so jumpala Putra Height. No jammed kecuali kat teluk je. Dah mcm pekan Klang! huh.



Dalam masa 9 bulan ni, banyak yang gua belajar especially pasal contour, levelling, design, construction drawing, sketchup (explore sendirik) dan disebab kan satff nya gua sorang je (actually tak dela pelik sangat sebab byk firm landscape yang baru bukak staf sorg je), gua kene kene deal ngan authority alone. Seb bek masa kat SKALA dulu ada gak deal ngan authority. So dengan berbekalkan pengalaman masa praktikal, gua survive buat submission kat authority. Kalau tak? ternganga jela. dala sorang-sorang. nak tanya sapa. -_-



And lately gua rasa da sampai tahap tertanya2 sampai bila nak keje sorang je, makan sorang, pergi sorang, balik sorang. T_T. makan pun macam awkward je sorang-sorang. Huuuu.... Gua terfikir cita-cita gua sebenarnya nak jadi Lecturer. Tapi bukan senang. Hurm. Harap-harap ada rezeki.



Btw, keje sini alhamdulillah. Best. Bos banyak ajar. Claim senang, gaji on time. Tak macam setengah company len. Nak cuti pun bos tak banyak bising. Lagi2 masa kawin ritu. Dapat cuti. sampai sakit2 cuti lama sangat. hahaah. and memang target 1 year nak cari experience an cantikkan resume tuk apply position lain. Harap di murahkan rezeki. So Alhamdulillah. 9 months! tak sangka jap. How time flies. :)


LWS family! :)






p/s: Keep learning.


0 comments:

Post a Comment